EVIA


EVIA***                 (7/2015)
(EĞRİBOZ, EVVOIA)

Evia Girit’ten sonra Yunanistan’a ait en büyük ikinci adadır. Uzunluğu 100 nm olan adanın Yunan ana karasına en yakın yeri sadece 38 metre uzaklıktadır. Ada Khalkis’deki açılır kapanır köprü ve biraz daha güneyinde ana karaya 160 metre uzaklıkta olan yere 1993 yılında yapılan asma köprü ile ana karaya bağlıdır. Bu nedenle teknik olarak bir ada olmasına rağmen Evia ana kara statüsüne sahiptir (KDV oranı adalar gibi düşük değil, ana kara seviyesindedir). Bu ada bir suyolu ile (Euripus Strait) ana karadan ayrılmıştır. Skiathos’dan çıkıp bu kanaldan geçmek isteyen bir teknenin 140 nm kadar yol kat etmesi gerekmektedir.

Evia turistik bir ada değildir. Atina’ya yakın olması nedeniyle Yunanlılar tarafından yazlık tatil yeri olarak kullanılmaktadır.

Chalkis (Chalkida, Khalkis) ve Eretria tarih boyunca adanın iki önemli ve rakip şehri olmuş. Ada 1470 yılında Fatih Sultan Mehmet tarafından fethedildikten sonra adayı anakaradan ayıran kanalın isminin (Euripus) devşirilmesi ile Eğriboz olarak adlandırılmış. 1830 yılında ada Yunanistan’a geçmiş.

Bağlama/Demir Yerleri


Orei (L)  [38°56’.953N 023°05’.184E]
Liman. Adanın kuzeyinde tarihi bir yerleşim yeri olan Orei’de iki dalgakıranla korunan limanı özel teknelerin bağlanmasına uygundur. Liman girince karşıdaki kuzey rıhtımına yaklaşık 10 tekne kıçtankara olabilir, derinlikler iyi. Rıhtımda su ve elektrik temin edilebilir. Bu servisi veren bakkalın arkadaşı Remzi Türkçe konuşuyor ve gelenlere yardımcı olabiliyor. 
Rıhtımın hemen arkasında duşları olan bir halk plajı var. Rıhtımın köşesindeki binada bulunan görevli hafta içi çalışıyor ve ücret/kayıt konusunda oldukça hassas.

Orei Limanı, Evia/Yunanistan


Loutra Adhipsou (L)  [38°51’.429N 023°02’.416E]
Liman. Orei’nin güneyinde, kuzey-güney istikametinde kanalın girişine yakındır. Çok sayıdaki feribot iskelesinin hemen yanında küçük balıkçı barınağının girişine 3 tekne aborda olabilmektedir. Liman ana karaya yoğun feribot seferi ile bağlıdır. 

Loutra Adhipsou, Evia/Yunanistan

Khalkis (Chalcis, Chalkida) (L)  [38°27’.943N 023°35’.561E]
Liman. Adanın ortalarında, ana karaya en fazla yaklaştığı yerdedir ve Evia’nın merkezidir. Kuzeyden veya güneyden gelen tekneler yoluna devam edebilmek için 38 m genişliğindeki köprünün açılmasını beklemek zorundadır. Geçiş ücretli ve belli prosedürlere tabidir.
Khalkis’in önemi, burada 6 nm/saat hızına ulaşan akıntının olması, bu akıntının 6 saatte bir kuzey-güney istikametinde yön değiştirmesi ve 80 cm gelgit olmasıdır. Akıntı yön değiştirirken kısa süre için (10 dakika kadar) durmaktadır. Köprü, kara trafiğinin fazla engellenmemesi gece geç saatlerde, akıntının durduğu zamanda açılmaktadır.
Kuzeyden gelen tekneler şehir rıhtımına aborda olmakta, güneyden gelen tekneler ise tren garının karşısındaki koyda alargada veya yat kulübünde beklemektedir.
Köprüden geçiş işlemleri ada tarafında yapılmaktadır. Önce köprünün diğer tarafında deniz kenarındaki Gümrük binasına gidip köprü geçiş ücretini (35,5 €) yatırmak gerekiyor. Sonra bilgi vermek ve talimat almak için Liman Polisine gitmek gerekiyor. Liman Polis binası iç taraflarda Osmanlı Camisi ve çeşmesine bakan meydanın bir köşesinde bulunmakta, ancak giriş tam arkadaki küçük bir kapıdan yapılabilmektedir. Polis geçiş ücretini yatırdığımızı kontrolden sonra bize şu talimatları verdi.
1.      Tüm talimatlar VHF telsiz ile 12. kanaldan verilecektir. Geçiş saati ve yönü belli değildir, akıntının durduğu anda köprü 5-10 dakikalığına açılacaktır. Saat 22:00’den itibaren telsiz başında talimatlar beklenecektir.
2.     Geçişten 10 dakika önce tekne isimleri verilerek standby-hazır ol çağrısı yapılacak ve her tekneden ayrı ayrı onay alınacaktır. Bu andan itibaren tekne hemen harekete hazır hale getirilecektir.
3.     VHF den (12. kanaldan) her tekneye çağrı yapılarak geçiş yapın talimatı verildiğinde onay verilerek geçiş gerçekleştirilecektir.
İlk önce güneyden geçiş yapılıyorsa gelen tekneler nispeten tehlikeli biçimde rıhtımda yer kapmaya çalışmaktadırlar. Bu nedenle hazır ol talimatı verilince çözülüp kanalın sancak tarafında beklemek daha doğru bir strateji olabilir. Kıyıda sığlıklar olduğundan kanalın ortasından geçmeye dikkat edilmelidir. Tahmini geçiş saati karayolunda geçişin duracağı saati belirten elektronik panodan öğrenilebilir. Nitekim panoda akşam hava kararmadan hemen önce 02:00 yazısını okumuştum. Bize telsizden standby talimatı da 13:50’de verildi.
Kuzeyden gelen teknelerin aborda olabileceği ada tarafındaki şehir rıhtımı 4-5 tekne kapasitelidir. Köprüye 200-300 metre mesafede kıyıda su çok sığdır. Köprüye yaklaşık 400 metre mesafedeki kısa iskelenin kuzey kısımları ve önü de sığdır. İskelenin güney yakasına ve hemen onun güneyindeki 70-80 metre boyundaki rıhtıma aborda olunabilir. Yine de derinliğe çok dikkat edilmelidir. Ben yanaştığımda altımda 90 cm su varken, gece geçiş öncesinde gelgit nedeniyle 10 cm’e düşmüştü.




Khalkis, Evia/Yunanistan

Notios Limin, Khalkis (DY)  [38°27’.714N 023°35’.024E]
Demir Yeri. Khalkis Köprüsü’nün hemen güneyinde, ana kara tarafındaki büyük koy. Derinlikler 8-10 m civarında ve iyi demir tutuyor. Çok sayıda teknenin aborda olmasına uygun.

Notios Limin, Khalkis, Evia/Yunanistan

Boufalo (DY)  [38°18’.123N 024°07’.143E]
Demir Yeri. Khalkis’den yaklaşık 30 nm kadar uzakta kuzeye doğru giren küçük bir koydur. Kum bankının arkasında 6-7 metre derinlikte alargada kalınabilir. Köy rıhtımı sığ. Arkasındaki dağdan civarnalar iniyor. Böylece dışarıda rüzgar yokken bile koyda 15-20 knot esiyor. Temmuz sıcağında serin ve rahat bir gün geçirmek mümkün. Akşam rüzgar dinince berrak denizde yüzmek keyifli oluyor.


Boufalo, Evia/Yunanistan

Kimis (Kymi, Kimi) (DY) (37°37’.61N 024°07’.39E)
Ana Liman. Adanın doğu kıyısında ve ortalarında Yunanistan’ın en büyük insan yapısı limanlarından biridir.  Şehre yakın kuzey mendireğine bağlanmaya liman polisi izin vermiyor. Güney tarafta yeniden inşa edilen çok büyük iskeleye veya ona yakın şehir rıhtımına bağlanılabilir. Kuzey Sporadlardan Ege’nin ortasındaki Kykladlara giderken gecelemek için ideal.




Kymi, Evia/Yunanistan

Gezilecek Yerler


Orei
Orei turistik açıdan fazla cazip değil. En önemli tarihi eseri mermer boğa heykeli bir camekanda korunuyor. Sahilde restoranlar ve boğa heykelinin karşısında akşam halka açık faaliyetler, yerli halkı buraya çekiyor. Evia Kanalı’na giren tekneler için yol üzerinde olması, yat limanının rahat ve hemen yanında derin de olsa duşlu bir halk plajının olması, KDV oranı yüksek olsa da sahildeki restoranlarda fiyatların nispeten düşük olması nedeniyle Orei denizciler tarafından ziyaret edilen yerlerden biri.



Orei, Evia/Yunanistan


Loutra Adhipsou
Antik çağlardan beri Yunanistan’ın en bilinen kaplıca bölgesidir. Sahil boyunca doğrudan sıcak kaplıca suyuna sahip oteller sıralanır. Genelde yaşlı Yunanlılar tarafından tercih edilmektedir.

Loutra Adhipsou, Evia/Yunanistan

Khalkis
Günümüzde Evia’nın merkezi olan Khalkis’in yazılı tarihi, rakip şehir Eretria gibi, MÖ 2500’lü yıllara kadar gidiyor. Tarihte Truva Savaşı sırasında gemiler yine buraya yakın bir noktada toplanmış. Aristo hayatının son yılını burada geçirmiş.
Khalkis büyük kısmı adada, bir kısmı da anakarada olan büyükçe bir şehirdir. Şehrin önemli özelliği adayı ana karaya bağlayan 38 metre uzunluğundaki köprü ve altında 6 saatte bir yönü değişen akıntısı ve civarda pek görülmediği üzere 80 cm’lik gelgitidir.
Adayı anakaraya bağlayan ilk köprü MÖ 411 yılında yapılmış. Çeşitli kez yenilenen sabit köprünün yerine 1856 yılında açılıp kapanan ahşap köprü yapılmış. 1896 yılında demirden yapılan köprü yerini 1962 yılında bugünkü kayarak açılan köprüye bırakmıştır.

Osmanlı Camisi ve Çeşmesi görülebilecek yerler arasındadır. Eski mahallede Osmanlı mimarisi görülebiliyor. Şehrin ada tarafındaki uzun kordonu ve restoran kafeleri ile keyifli zaman geçirilebilecek yerlerdir.








 Khalkis, Evia/Yunanistan







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder